Vi vet faktiskt inte om skolan var bättre då

Kunskapsuppdraget borde slå igenom som en motvikt mot uppsplittring, valfrihet och etniska och kulturella bubblor av olika slag.

Sara Stenholm har en lång bakgrund på radion som korrespondent, reporter och programledare.

Sara Stenholm har en lång bakgrund på radion som korrespondent, reporter och programledare.

Foto: Sveriges Radio

Ledare2019-11-03 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Förra söndagen var jag medlem av Panelen i radioprogrammet "Godmorgon Världen" i P 1 som sänds mellan 9 och 11 på förmiddagen. Panelen består av tre opinionsskribenter som diskuterar tre aktuella frågor som redaktionen på Godmorgon Världen har valt ut. Formatet är att programledaren presenterar ämnet som avslutas med en fråga som varje skribent ska svara "Ja" eller "Nej" på. Vilket kan vara nog så knepigt eftersom de flesta frågor som är värda att ställa helst och bäst besvaras med "Det beror på" eller "kanske" eller "Nja". Under den kvart som programmet pågår ges dock tillfälle att nyansera och problematisera sitt skarpa Ja eller Nej. Givet att panelisterna någorlunda håller sig till konceptet och någorlunda frimodigt bjuder på annat än floskler så tycker jag att det är kul att lyssna på Panelen och kul att vara med.

I söndags handlade en av frågorna om skolan. Programledaren Sara Stenholm gav en bakgrund: "För fjärde året i rad minskar andelen elever i årskurs sex som får godkända betyg i samtliga ämnen. Det visar en rapport från Skolverket, och verket menar att det är en bekymmersam nedgång och en bekymmersam trend. Lärarnas riksförbund säger att staten måste ta ansvar för detta, inte kommunerna, och utbildningsminister Anna Ekström säger att regeringen ska ta fram ett beslutsunderlag för förstatligandet av skolan. - Blir fler sexor godkända i alla ämnen om skolan förstatligas?"

Jag svarade Nej på frågan. Bland annat därför att staten inte är särskilt övertygande som kunskapsgarant i dessa dagar. Jag hänvisade också till statlig misskötsel av monopolverksamheter som lärarutbildningar och betygssystem.

Efter programmet fick jag en hel del frågor och kommentarer per mejl och Facebook och på andra sätt. Dessa "eftersittningar" är en av fördelarna med att vara med i nationella radioprogram av det här slaget; ofta leder medverkan i Godmorgon Världen till lärorika kontakter med människor som kan väldigt mycket om olika ämnen.

En av de som hörde av sig var en pensionerad lärarinna med stil och klass. Hon avslutade med ett mejl där hon tillsammans med en smiley slog fast att "Jag tycker ändå att skolan var bättre förr!". 

Det kan man tycka förstås. Eller så var det så att skolan var annorlunda förr eftersom den speglade ett annorlunda samhälle? I det samhället gick ännu på 1970-talet ungefär 30 procent av niorna direkt ut i fasta arbeten med hyggliga löner. Vi vet således inte hur pass "bra" skolan var jämfört med nu; när alla förväntas gå i gymnasiet som dras med en utslagning på ungefär 30 procent av eleverna. Om det är så att skolan speglar samhället så kan problemet nu vara att skolan speglar samhället väl mycket. Kunskapsuppdraget borde slå igenom som en tydlig motvikt mot uppsplittring, valfrihet och etniska och kulturella bubblor av alla de slag. Så är det nog tror jag. 

Karta: Radiohuset