Debatt I slutet av förra veckan rapporterade Svenska Dagbladet att Kinas ambassad i Stockholm pressade Sheraton och Historiska museet att inte hyra ut sina lokaler till firande av Taiwans nationaldag. Händelsen är en del av ett allt tydligare mönster där Kina använder sin nyvunna ekonomiska maktställning till att också utöva politisk makt.

Kina har de senaste 20 åren tydligt ändrat strategi och agerar idag öppet med maktpolitiska och imperialistiska ambitioner i Afrika, Asien, Stilla-havsregionen, delar av Europa men också på den internationella scenen. Enligt SÄPO:s och den militära underrättelsetjänstens årliga rapporter om säkerhetsläget konstateras att Kina är det land som utövar det mest omfattande industrispionaget i Sverige, vilket sker via ambassadpersonal, studenter, företag med verksamhet i Sverige och självklart via IT.

Detta kan rimligtvis inte vara okänt på Stockholms Lokaltrafik. Trots detta valde man i veckan att ge uppdraget att utföra de första arbetstunnlarna till kommande tunnelbana till Nacka till China Railways, ägt av kinesiska staten. Priset låg 40 procent under ett annat välkänt ”lågprisbolag” från Tjeckien. Någon som tror att China Railways avser att betala avtalsenliga löner, betala skatt i Sverige eller hantera arbetsmiljö och sociala förhållanden enligt svenska normer?

De som öppnade dammluckorna för underbudskonkurrens som knäcker seriösa företag och underminerar svenska fackföreningar var statliga Trafikverket. Nu väljer uppenbarligen en annan stor offentlig beställare att följa i samma spår, detta samtidigt som tidningarna är fyllda av reportage om utbredd kriminalitet i byggsektorn och gränspolisen beskriver det som sker som ”systemhotande”. Hur ska AB Sverige kunna vinna detta slag om de offentliga beställarna går före och knäcker seriösa företag som vill bidra till det svenska samhället genom att betala skatt och avtalsenliga löner? Hallå politiker och tjänstemän – dags att vakna!!

Veidekke