Kycklingreklam får många att anmäla

Att byta nötkött mot kyckling skulle gynna klimatet så mycket som reklamen vill påskina, upprör många.

Många tycker att reklamen, som säger att om alla som läste den skulle välja kyckling i stället för nötkött en gång, så skulle det kompendera för 14 långflygningar,  talar osanning.

Många tycker att reklamen, som säger att om alla som läste den skulle välja kyckling i stället för nötkött en gång, så skulle det kompendera för 14 långflygningar, talar osanning.

Foto: Helena Landstedt/TT

Reklam & PR2019-09-30 16:00

Därför har flera personer runt om i landet valt att anmäla reklamen till Livsmedelsverket. Bland annat en kvinna i Finspång, som skriver att "XX har nu en stor kampanj där kycklingen lyfts fram som ett miljövänligt alternativ. Men kycklingindustrin är långt ifrån hållbar, varken för klimatet eller kycklingarna".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!