Han är anställd hos Transdev i Norrköping och är en av 16 förare som ska göra upp om titeln "Sveriges bästa bussförare 2019". En tävling som avgörs på Gillingebanan i Stockholm den 9 september.

– Och det är starkt att bara gå till final, eftersom det var cirka 500 bussförare som försökte kvalificera sig till finalen, berättar Sandra Camilleri, projektledare för arrangemanget från Res- och Trafikforum.

Varför arrangerar man då ett SM för bussförare?

– Det är flera orsaker, men en viktig del är att vi med hjälp av SM-tävlingen vill hjälpa till att höja statusen på bussföraryrket.

– För det är nämligen så att rekryteringsbehovet av nya bussförare är enormt stort, och vi vill på olika sätt locka fler till yrket.

Vad kan det bero på att inte fler vill bli bussförare då?

– Det kan bero på att inte alla uppmärksammar att det finns mycket jobb att få som bussförare, men med hjälp av bland annat SM, hoppas vi öppna intresset hos fler att söka sig till branschen.

– Jag kan säga att lönen är riktigt bra redan för unga bussförare och många bussförare brukar framhåll frihetskänslan som de märker när de är ute och kör med sin buss.

Är SM-tävlingen gammal?

– Ja, den har pågått under många år och det har blivit en riktigt hajpad tävling med åren, vilket känns jättekul.

– Och är man besökare under SM-tävlingen, kan man, i samarbete med Yrkesakademien och Arbetsförmedlingen, få möjlighet att prova på att köra buss, även om man inte har busskörkort. Samtidigt får man veta mer om hur man utbildar sig tlll bussförare och man får träffa potentiella arbetsgivare, som finns på plats under SM.

Det känns som att det finns få kvinnliga bussförare. Vad kan det bero på i så fall?

– Det är svårt att säga varför, för jag tycker absolut att yrket som bussförare även passar bra för kvinnor. Och jag kan nämna att under årens lopp med SM-tävlingen, fick vi faktiskt en kvinnlig vinnare ett år.

– Kanske beror det på marknadsföring, det vill säga att man får gå ut med mer information till speciellt kvinnor och berätta mer om yrket som busschaufför och vad det innebär.

I tävlingen är det fyra huvudmoment, nämligen sparsam körning, katastrofövning, halkkörning och manöverprov.

Tilläggas kan att Finspång och Norrköping har fått ett par medaljer genom åren i den här tävlingen.

2005 lyckades Peter Kans, som representerade Connex i Finspång, vinna guldmedaljen och så sent som 2015 körde Ricard Carlenius från Transdev i Norrköping, in på en fin andraplats och tog alltså hem silvermedaljen det året.