Kan tyckas mÀrkligt att nÄgot sÄdant ska behövas; var nÄgonstans om inte pÄ universiteten bör yttrandefriheten ha ett av sina mest sjÀlvklara hem? Bildning, kunskapstillvÀxt, innovationer och utveckling lever i ett ömsesidigt beroendeförhÄllande till möjligheten att tÀnka och tala fritt istÀllet för "rÀtt."
Enligt Ekot anser regeringen i London att universitetens tĂ€nkande och talande friheter behöver skyddas mot aktivistiska "studentorganisationer" som vill stoppa och förbjuda lĂ€rare och förelĂ€sare att uttrycka vissa Ă„sikter. Universitetsledningar har uppenbart varit alltför mjuka i köttet och vikt undan för kraven frĂ„n hĂ„rdföra studentaktivister. Ăven i Sverige förekommer sĂ„dana hĂ€r motsĂ€ttningar ute pĂ„ högre lĂ€rosĂ€ten. Ofta Ă€r det frĂ„gor om kön och hudfĂ€rg som fĂ„r blodet att svalla. Att uttala sĂ„dant som att det finns manligt och kvinnligt kön upplevs av somliga studenter som sĂ„ pass krĂ€nkande att det har förekommit att elever försökt stoppa undervisningen. För nĂ„got Ă„r sedan revolterade fyra studenter pĂ„ Uppsala universitet mot att en lĂ€rare som i ett högst relevant sammanhang anvĂ€nt ordet "neger" under en förelĂ€sning. I ett brĂ„k vid Konstfack i Stockholm driver en anonym konstnĂ€rsgrupp en kampanj för att utstĂ€llningslokalen "Vita Havet" pĂ„ skolan ska Ă€ndra namn eftersom "Vita Havet" enligt konstnĂ€rsgruppen "Brown Island" (!) Ă€r ett uttryck för strukturell rasism. Det störande och besvĂ€rliga i dessa sammanhang Ă€r inte studenternas krav och. Deras yttrandefrihet Ă€r lika viktig som alla andras. Problemet Ă€r om vuxenvĂ€rlden inte hĂ„ller emot utan jamsar med i aningslös feghet. Mitt livs universitet var arbetarrörelsens folkhögskola utanför NĂ€ssjö. Elevgruppen i samhĂ€llskunskap fick i tidens vĂ€nsteranda för sig att sjĂ€lva bestĂ€mma litteratur. LĂ€raren JP höll emot med goda argument: Han hade kunskap och vi hade tyckandet. JP vann. Tack för det!
Per Svensson skriver klokt pÄ DN Kultur (15/2) om Vita havet brÄket pÄ Konstfack: "Unga mÀnniskor har en sÀrskild faiblesse för renlÀrighet. Det var ett av skÀlen till att genomslaget för korrekt tÀnkande och tal blev sÄ kraftigt i 70-talets akademiska miljöer. Upplever vi en repris? Kanske det." Universitets- och högskolelednngar som inte förstÄr sin roll i sammanhanget behöver kanske ha en lag i huvudet för att fatta? SÄ kan det vara.