Korrumperat att lyssna på Scania?

Folkpartiet/Liberalerna har en lång historia av interna angrepp på sittande partiledare.

En av anklagelsepunkterna mot Nyamko Sabuni är att den tidigare partiledaren Lars Leijonborg ska ha skrivit underlag till hennes tal som partiledare. Man tar sig för pannan!

En av anklagelsepunkterna mot Nyamko Sabuni är att den tidigare partiledaren Lars Leijonborg ska ha skrivit underlag till hennes tal som partiledare. Man tar sig för pannan!

Foto: Henrik Montgomery/TT

Krönika2020-05-10 20:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inte så sällan har angreppen understötts av det liberala organet Dagens Nyheter. Nu tycks det vara dags för Nyamko Sabuni att prövas och möjligen förkastas. Hon anklagas mer eller mindre öppet för korruption. Anklagelserna förs fram i ett par nyhetsartiklar i SvD. Genom anonyma källors försorg berättas om Sabunis förslag - som nu också är en del av regeringspolitiken- om en "elektrifieringskommission" där frågan om elektrifierade motorvägar ska utredas. Detta förslag misstänkliggörs i SvD genom hänvisningar till att det är Scania - med intresse av att investera i eldrivna lastbilar - som har varit pådrivande för att få till en elektrifieringskommission. 

Scanias och Volvos och för övrigt även den statliga lobbyorganisationens Fossilfritt Sveriges intresse för elvägar är välkänt och helt öppet. Ett exempel ur mängden: Den 4 september 2019 undertecknade Henrik Henriksson, VD, Scania, Martin Lundstedt, VD och koncernchef, AB Volvo och Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige en debattartikel i Dagens Industri där de bland annat efterfrågade att "avgörande beslut om att få elen fram till vägen fattas nu. Det behövs en strategi som tydliggör vilken myndighet som är ansvarig för att få fram el till utvalda områden och beslutar om vägsträckor."

En modell där tung trafik till stor del kan rulla med elkraft skulle innebära rejält minskade utsläpp av klimatriskabla substanser. Nyamko Sabuni har under många år arbetat som hållbarhetsdirektör på konsultfirman ÅF. Frågor om klimat, teknik och transporter är således inget främmande för henne.

Det som antyds i Sabuni/Scaniasaken är att partiledaren i L skulle ha köpts (eller påverkats på något annat otillständigt vis) av Scanias lobbyister på firmor där tidigare högt uppsatta folkpartister arbetar/har arbetat. Några bevis har inte anförts. Det är istället närheten till industrin som är själva triggern i attacken på Sabuni. Det har sannerligen runnit mycket vatten under broarna sedan dåvarande finansminister Gunnar Sträng 1968 konstaterade att "Det som är bra för Volvo är bra för Sverige."

Liberalerna har stora problem. Under tre procent i opinionen.  Regeringen och Corona tar all plats i rampljuset. Och ovanpå allt detta en hård intern kamp om S/MP/V eller M/SD/KD. En kamp som mycket väl kan sluta i riksdagsutanförskapets dike för sekter. Nu är det upp till bevis för Nyamko Sabuni. 

Karta: SCANIA Södertälje