Ett politiskt varumärke där de goda vinner

Gillian Tett är en brittisk antropolog och journalist som numera bor i New York och arbetar som redaktör på Financial Times.

Jens Henriksson vd på Swedbank, Gillian Tett, antropolog, journalist och redaktör på Financial Times och samtalets moderator Maria Rankka bjöd på ett brett och djupt samtal av hög klass.

Jens Henriksson vd på Swedbank, Gillian Tett, antropolog, journalist och redaktör på Financial Times och samtalets moderator Maria Rankka bjöd på ett brett och djupt samtal av hög klass.

Foto: Swedbank/Skärmdump

Krönika2020-11-07 06:17
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Nyligen lyssnade jag på henne när hon framträdde i programmet "Swedbank talks" som handlade om hur det amerikanska valet skulle komma att påverka samhälle och affärer på båda sidor av Atlanten. Inget klart valresultat fanns den här tidiga torsdagskvällen då programmet livesändes. Det "antogs" att demokraternas kandidat Joe Biden skulle vinna till slut. Men det mesta av diskussionen handlade om Republikanerna och om Donald Trump.

"Många i eliten och de flesta journalister och utländska bedömare förstår inte hur Donald Trump har kunnat bli så stor. De förstår inte därför att de inte vet och förstår vad wrestling är," sa Gillian Tett. Wrestling är ett slags professionell fribrottning som drar enorma åskådarskaror till arenor och tv-sändningar. Deltagarna är vältränade. Vår egen världsbrottare Frank Andersson - salig i åminnelse - höjde intresset för wrestling i Sverige när han gav sig in wrestlingindustrin i början av 1990-talet. Det är hårda tag, hårda ord, öknamn, humor och vilda svingar i de uppgjorda matcherna där en ond alltid ställs mot en god. Donald Trump var tidigare aktivt inne i wrestling som tv-sänd underhållning. Jag kollade igenom några fantastiska klipp med Trump i aktion med både nävar och ord. Gillian Tetts ord gäller. Scenerna med Trump från wrestlingarenorna är i stort sett utbytbara med scenerna med Trump på kampanjmöten eller i twitterflödet. Det är optimistiskt, de goda vinner och framtiden är ljusare och ni är värda en regering som slåss för er. Så hänger det ihop. Trump är ett varumärke där de goda vinner.

Jens Henriksson är vd i Swedbank. I programmet lyfte han (likt Adam Cwejman på Göteborgspostens ledarsida 6/11) upp att framgångarna för Trump också innebär att Republikanerna har fått mängder med nya väljare i medborgargrupper som annars inte är så stora i partiet som afroamerikaner, latinoamerikaner och kvinnor. Vilket betyder att Republikanerna behöver bredda sig. Jens Henrikssons poäng är viktig och positiv. USA är fortfarande mycket uppdelat och polariserat. Men väljarna ger nu partierna chansen att luckra upp rågångarna. När deras väljare blir mer lika ökar trycket för samarbeten. Demokraterna och den wrestlingoförstående medieeliten har också en hemläxa att göra. "Deras syn på minoriteter handlar om identitetspolitik och missnöjesalstrande när folk istället i hög grad vill ha lika chanser", sa Gillian Tett. Så sant. Även i Sverige.