Tågen ska stanna där folk vill gå av och på

Bygget av cirka 680 kilometer dubbelspårig järnväg mellan Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö har alltmer utvecklats till en stridsfråga inom politiken.

Widar Andersson

Widar Andersson

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ledare2020-09-03 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Riskerar även de tre färdigförhandlade delsträckorna - däribland Ostlänken mellan Järna och Norrköping - att dras in i ovisshetens tumult?

Trafikverket har regeringens uppdrag att redovisa "uppdaterade och kompletterande uppgifter" för hur bygget av de nya stambanorna ska genomföras inom en kostnadsram av 205 miljarder kronor. Nyligen kom en delredovisning där "övergripande systemkonsekvenser" lyfts fram.

Jag tror det är svårt för någon som är van med språket "politisk byråkratiska" att läsa något annat än att Trafikverkets besked till regeringen är att nya stambanor för höghastighetståg inte är möjliga att genomföra med den kostnadsram som finns. Det är ett kraftfullt underkännande av Sverigeförhandlingen, vars förslag ” behöver ses över och omprövas avseende både antal stationer och stationslägen utifrån kostnadsramen.”

Trafikverket har beslutat att Ostlänken ska byggas för 250 km/tim. Med de kostnadsberäkningar som görs framstår slutsatsen att det är den hastigheten som kommer att gälla för de nya stambanorna som självklar. Danmark bygger också för 250 km/tim när nu förberedelserna för Fehmarn-Bält förbindelsen mellan Rödby-Puttgarden, går in i ett nytt skede.

En lägre hastighet innebär att tyngdpunkten i projektet förskjutits mot att gälla regionförstoring i första hand.  Det är ett klokt val. Det är inte antalet passagerare som åker hela sträckan från Stockholm till Malmö respektive Göteborg som är huvudskälen för varför nya stambanor behövs.

Det konstateras att förutsättningar för en sammanhängande utbyggnad inte föreligger. Vi kan alltså räkna med att utbyggnaden fortsatt kommer att ske etappvis. Det är bra att Ostlänken ligger främst i tågordningen.

Ostlänken rullar på, men det är oroande när Trafikverket skriver att omtaget kan påverka även beslutade projekt. Jag hoppas att det inte påverkar tidtabellen för sträckan Järna-Norrköping och Norrköpings centrala station. Bättre förbindelser till Mälardalen är oerhört viktigt. För Linköping som tittar på underjordslösningar i 20 miljardersklassen torde läget vara mer kärvt. Vilket är illa för Linköping och Östergötland.

På annan plats i dagens tidning är infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) så tydlig han i mina ögon kan vara när han slår fast att arbetet med Ostlänken fortsätter som planerat. Vilket är toppen för Mälardalen och Norrköping.

Karta: Resecentrum Norrköping