Flera av fotograferna har det gemensamt att de använder äldre fototekniker, som hålkamera. Hålkameran består i sin enklaste form av en låda med en liten öppning på ena sidan.

Det är svartvita bilder, med gråskalor, lite dimmigt och ödsligt, ofta tidlöst, men kanske också betraktelser över tidens gång.

Det är fotografen Daniel Björkert, Norrköping, medlem i KIFiN, som bjudit in de andra fotograferna att vara med.

Artikelbild

| "Maskros Growing" av Anna Edlund. Våtplåtsfotogram. Hon har lagt maskrosen på plåten och exponerat det, utan kamera.

Björkert är den enda av dem som bor här i stan, även om Brita Nordholm, i många år frilansfotograf i Norrköping, numera bosatt i Malmö, också får räknas hit.

Finns det något tema?

– Nej, det gör inte det riktigt. De fick ta med sig vad de ville. Det är inte synkat på något sätt. Det är kul att det blir så bra ändå, säger Daniel Björkert.

– Jag har ju valt dem för att jag gillar det de gör.

Artikelbild

| Två verk av Brita Nordholm som också visats på Liljevalchs vårsalong.

De som liksom han själv arbetar med alternativa processer, och analogt, film istället för digitalt, känner ofta varandra på något sätt, säger han.

Daniel Björkert, med bilder från Gotland, håller på med 1800-talstekniken gummitryck. "Pina" heter en av hans bilder, av en vindpinad tall.

Artikelbild

"Vi vet hur det slutar" av Lena Källberg, fotograferat med en kamera byggd av en tändsticksask.

Markus Andersson, Göteborg, visar bilder från det fotografiska projektet Metrograd, en vandring genom en fiktiv öde, dystopisk stad.

Två av Brita Nordholms verk, "Pildammsparken 2017" och "Agnes Café" visades på Liljevalchs Vårsalong 2019.

Övriga fotografer är Markus Jenemark, Hjo, Anna Edlund, Göteborg, Lena Källberg, Stockholm, och Peter Eriksson, Stockholm.

"Sju fotografer – Tempus fugit" invigs den 11 maj.