Cecilia Sikström, född i Lycksele, utbildade sig 1985 till 1990 på Konsthögskolan i Stockholm och arbetar och lever nu i Stockholm.

Ulf Linde, som var intendent på Thielska Galleriet, har skrivit om Cecilia Sikström att hennes kraft utvecklas när hon tar spjärn mot materialet, att hon är "fenomenalt lyhörd" och att hennes val av motiv är egensinnigt.

Sikströms verk kretsar kring porträtt av ikoniska kvinnogestalter. Att det alltid är en kvinna med på bilden förklarar Cecilia Sikström med att när hon som barn började rita så var det tjejer hon målade – och så har det fortsatt.

Artikelbild

| Det är första gången Cecilia Sikström ställer ut i Norrköping.

Sikström målar i olja, ofta stora målningar, intensiva i färg och form. En av dem föreställer dans, en målning i flera sektioner. Den målades under en resa till Thailand, då hon tog med pannåer i resväskan.

Och så då en målning av en ikonisk kvinnogestalt: Marilyn Monroe. Sikström målade för några år sedan Marilyn Monroe när hon uppträdde för soldater i Korea. När hon nu skulle måla om den blev den annorlunda, i stället för med publik blev det ett sound check.

Varför kvinnor som Marilyn Monroe och andra kända kvinnor?

– Det är för att det finns ett så stort bildmaterial, svarar Cecilia Sikström.

Artikelbild

| Fotografi och penna.

Hon berättar att hon haft Marie-Louise Ekman som lärare, som höll på mycket med parafraser.

– Hon sa att när man har målat av något så känns det som att man själv har gjort den målningen. Det är precis den känslan man drabbas av.

Artikelbild

| Målningen "Horor".

Sikström jämför med skådespelare som gör olika roller, och gör dem till sina. Målningarna kan ses som hennes rolltolkningar, olika sidor av henne.

"Flora" föreställer en fransk hovdam med blommor i håret. I samma rum hänger en målning med flera kvinnor på, med rosetter i håret, som från tidigt 1900-tal.

– Det är horor. De sitter där och väntar på kunder.

Målningen är Sikströms sätt att behandla sexhandeln hon sett i Thailand.

Sikström talar om en nyföddhetskänsla och ett motstånd varje morgon i ateljén, men att hon efter någon timme vänjer sig.

– När man väl har vant sig är man nästan efter ett tag i ett slags familjebråk, eller en dans eller en lek, då vill man inte sluta vara uppe i varv. Jag blir så uppe i varv när jag målar. Det är svårt att landa efter det.

Utställningen, som pågår från den 16 mars till 31 mars, har titeln "Arvssynden och giljotingenen".

– Arvssynden är någonting som vi alla lider av, att man inte riktigt kommer överens med sina tidigare generationers tillkortakommanden.