Det är onsdag förmiddag och på Navestadsskolan är det en lite speciell aktivitet denna dag och för övrigt hela veckan. Det är barn- och ungdomsförfattaren Kerstin Lundberg Hahn från Göteborg som är på besök för att prata om sina böcker och hur det fungerar att vara författare men också att skapa tillsammans med eleverna.

– Vi tycker att det är jättespännande med författarbesök som vi har med jämna mellanrum. Inför denna vecka har lärarna använt hennes böcker för högläsning i klasserna men många elever har också lånat hennes böcker, berättar Liselotte Rosén, skolbibliotekarie på Navestadsskolans bibliotek.

När Folkbladet hälsar på har författaren redan haft en lektion med 5C och efter rasten väntar något extra spännande: då ska nämligen klassen gemensamt hitta på en egen spökhistoria under ledning av Kerstin Lundberg Hahn som tycker att sådana här besök ute i skolor är viktiga.

Artikelbild

| Elin Mousa har idéer om hur spökhistorien ska utvecklas.

– Jag gör många sådana här besök i hela landet och ser det som en viktig del av mitt författarskap, berättar hon när Folkbladet får en stund tillsammans med henne i fikarummet.

– Att få igång läslusten är ju helt avgörande för läsandet: en genomsnittlig sjuåring har ett ordförråd på 5 000 ord och när man är 17 har det växt till 50 000 ord om man läst. Men har man varken läst själv eller blivit läst för är snittet bara 15 000 ord och då blir det svårare att hänga med i samhället idag.

Hon får många frågor om sitt yrke av barnen under sådana här besök.

– Många frågar om själva skrivandet: om man skriver med penna, om det händer att man inte kommer på något att skriva om och sådant. Men sedan får jag hjälp av eleverna också: jag har till exempel visat omslaget till min kommande bok här och fått input om att vissa detaljer inte riktigt funkar så jag kommer att ändra på det, skrattar Kerstin Lundberg Hahn som berättar att hon älskar att skriva för just de här åldrarna.

Artikelbild

| Huset, skogen och gravstenen är på plats. Intrigen tätnar.

Så börjar lektionen. Kerstin Lundberg Hahn drar premisserna för hur man ska hitta på en spökhistoria och eleverna är direkt med på noterna: många händer åker upp i luften och raskt besjälas historien med ett gammalt hus, en skog, en stig och en gravsten. När miljön är klar är det dags att skapa huvudkaraktärerna.

Grunden är lagd, Folkbladet kunde inte närvara till slutet på lektionen men det mesta tyder på att det till slut skapades en riktigt "spökig" historia under lektionen på Navestadsskolan denna vackra vinterdag.