Centerpartiet svarar på Lärarfackens frågor

Vårt skolsystem i Sverige är unikt. Möjligheten till ett fritt skolval innebär att det inte är plånboken som avgör var ditt barn ska gå i skolan utan det är dina egna preferenser som förälder som avgör.

Lina Cederlöf Lundgren är utbildningspolitiker för Centerpartiet i Norrköping.

Lina Cederlöf Lundgren är utbildningspolitiker för Centerpartiet i Norrköping.

Foto: Privat

Debatt2022-09-09 07:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Detta är något vi borde vara mycket stolta över. Ett samhälle där din ekonomi avgör dina barns skolgång är ett segregerat och ojämställt samhälle och skulle ha stora konsekvenser i Norrköping – inte minst för integrationen. 

Det finns dock brister som vi behöver ta tag i. Men istället för att kasta ut barnet med badvattnet så behöver vi vara sakliga och förändra det som brister och förstärka det som fungerar. 

Lärarfacken ställer frågor:

Centerpartiet söker nu uppgörelser över partigränserna för att ta tag i de problem som vi ser:

Skolor som uppvisar allvarliga brister eller underpresterar måste lättare kunna stängas. För de huvudmän som fått beslut om åtgärder eller som fått anmärkningar ska förhindras ta ut vinster till dess bristerna är åtgärdade. 

Skolor måste vara mer transparenta med information om sin verksamhet. Det handlar om statistik över lärartäthet, andel behöriga lärare, antal elever, resultat på nationella prov och utdelning av överskott med mera. 

Vi vill säkerställa att betygskriterierna är lätta att tillämpa och lätta att förstå för vårdnadshavare och elever. Vi måste följa upp de skolor där provresultaten avviker från betygssättningen och digitaliseringen av de nationella proven behöver påskyndas. 

Det är vår fasta övertygelse att förskolan, fritidshemmet och skolan ska byggas upp kring småskalighet med små barngrupper och få kontakter, fram för allt för de allra minsta barnen. 

Olika skolor har olika ansvar och behov och detta måste märkas i skolpengen så att skolor i Norrköping ersätts för sina faktiska kostnader. 

Vi vill se en satsning på karriärtjänster för lärare och rektorer i skolor med låga resultat. Vi vill också underlätta för fjärrundervisningen så att det blir lättare för skolor på landsbygden att erbjuda undervisning av behöriga lärare. 

Slutligen så vill vi att yrkesskicklighet och kompetens ska belönas med mer i lönekuvertet. 

Den stora lönesatsningen för yrkesgrupper inom skolan i Norrköping var något som jag drev framgångsrikt under denna mandatperiod. 

Det vore olyckligt att under nästa mandatperiod endast rikta in sig på problemen kring vissa skolors huvudmannaskap. Det är möjligen ett budskap som gör sig väl i val-tider men det har ingen större bäring på de stora utmaningar som skolan har.