Rälsen ligger fast–men blir det nån el i ledningarna?

På tisdagsförmiddagen meddelade Sophia Jarl (M) att de fyra partierna M, KD, L och SD är överens om att använda det så kallade "vetot" mot Holmens önskan om att bygga vindkraft norr om Simonstorp.

Eva-Britt Sjöberg (KD), Sophia Jarl (M) och Reidar Svedahl (L) och Christopher Jarnvall (SD) (ej med på bild) är överens om att stoppa Holmens vindkraftsbygge.

Eva-Britt Sjöberg (KD), Sophia Jarl (M) och Reidar Svedahl (L) och Christopher Jarnvall (SD) (ej med på bild) är överens om att stoppa Holmens vindkraftsbygge.

Foto: Eva Jensen

Ledare2022-10-05 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Därmed är ännu ett försök att bygga vindkraft i Norrköping sannolikt stoppat. Sedan tidigare har Finspångs kommun stoppat Holmens planer på vindkraft i ungefär samma område. Sent på måndagskvällen började även ett rykte spridas om att den tillträdande borgerliga regeringen och SD avsåg att stoppa bygget av Ostlänken; en av den nya stambanan mellan Stockholm och Malmö.

De fyra partier som har majoritet i riksdagen kräver i en motion stopp för bygget av höghastighetsbanor för tåg i Sverige. På något sätt - okunskap eller slarv från motionärernas sida - så drogs Ostlänken in i diskussionen. "Bygget av Ostlänken kan komma att stoppas medan allt utreds igen" var ett budskap som kablades ut och som naturligtvis väckte oro och förundran; inte minst i Norrköping där arbetet med Ostlänken sedan länge har inletts med inte minst bygget av ett nytt stickspår från stambanan och ut till hamnen. För några veckor sedan tog Trafikverket även det första symboliska spadtaget för den stora flytten av Norrköpings godsbangård; en stor del av förberedelserna för den nya stambanan Ostlänken. 

Det de nya regeringspartierna vill slå fast är väl egentligen en bekräftelse av vartåt även den avgående S-regeringen ville styra järnvägspolitiken. Tanken på en höghastighetsbana där tågen i 320 kilometer i timmen skulle susa förbi de flesta städerna mellan Stockholm och Malmö har aldrig varit realistiska. Tåget sågs enbart som en insats som skulle få flygresenärer att ta steget ner på rälsen. Att bygga en sådan järnväg i det avståndsrika men folkglesa Sverige vore naturligtvis "robust olönsamt" som den dåvarande finansministern Anders Borg (M) uttryckte sig runt 2012. Däremot är det robust lönsamt och samhällsnyttigt att bygga nya stambanor där Sverige får mer och bättre räls för tåg som kör hyfsat fort och som stannar där folk bor och arbetar. Ostlänken är därmed inte hotad.

Med vindkraften är det förstås värre. Det är ett enormt slöseri med pengar och oro och förhoppningar att Sverige håller sig med sådana här oberäkneliga tillståndsprocesser mitt i den värsta energikrisen sedan 1970-talet. Här behövs snabbt en ny politik på plats. Jag säger inte att ny vindkraft och kärnkraft absolut måste byggas i Norrköping. Men någonstans ska det ske. Sammanfattningsvis så ligger rälsen för Ostlänken fast. Men blir det någon el i ledningarna månntro?