Redan som ung fastnade Jenny Viklund, 23 år, för musik, trots att det inte var något hennes föräldrar sysslade aktivt med.

– Men det har alltid funnits ett musikintresse från mina föräldrar och alltid varit en peppande stämning, berättar Jenny Viklund som började i musikklass på Hagaskolan som 10-åring.

– Två av mina systrar hade gått där innan, alla mina syskon håller på med sång och kör.

Norrköping är en stad som har en hel del att erbjuda för den musikintresserade – inte minst när det gäller skolgången. Norrköpings musikklasser (som funnits sedan 1960-talet) är ett exempel på detta.

– Det var ju lite annorlunda att gå där, man har musiken omkring sig hela tiden med en timme kör om dagen. Jag tror verkligen att det spelar roll att få den musikaliska grunden tidigt, dessutom fick vi ju vana att framträda med symfoniorkester: det är väldigt inspirerande att redan som 10-åring framträda och vara i kontakt med proffsmusiker, menar Jenny Viklund.

Valet till gymnasiet var med andra ord inte så svårt, det var självklart att söka till musikprogrammet på De Geer-gymnasiet.

– Det var dit jag ville, bland annat för att man kan testa på olika genrer där, säger Jenny Viklund som har sång som huvudinstrument men även spelar violin – något som hon också älskar, inte minst för att hon därigenom får tillfälle att spela i orkester.

– Så, efter gymnasiet kom jag in på klassisk sång på Birka folkhögskola i Östersund.

Där fick hon tillfälle att testa romanssång, oratorium, kyrkosång – klassisk sång i bredare bemärkelse än hennes huvudspår: opera.

– Birka har också jazz och folkmusiklinjer och det var väldigt berikande att göra projekt ihop, berättar Jenny som efter två år i Östersund sökte sig till Härnösands folkhögskola, operastudion där hon gick i tre år.

– Där handlade det om musikdramatik med allt vad det innebär av repertoarkännedom och att jobba upp sångtekniken.

Just det här med kombinationen av musik och dramatik inom operan är något som passar Jenny utmärkt.

– Jag tycker att teater är jättekul även om musiken står först för mig. Opera handlar ju om att berätta en historia och att beröra, att förmedla något äkta – när musik och dramatik möts skapas något större så teterdelen är jätteviktig, annars blir det ju bara en vacker röst.

Vad är egentligen svårast att öva upp när det gäller sång inom operagenren?

– Mycket handlar om att jobba på klangfärgen för att få till övertoner som tränger igenom orkesterklangen. Sedan är det förstås mycket att arbeta upp snabbheten i till exempel koloratur och så är det jätteviktigt med gehöret: alla bitar måste klaffa, berättar Jenny Viklund som uppenbarligen övat väl – hon har nyligen fått besked om att hon kommit in på en skola som varit lite av drömmålet.

– Jag har kommit in på Kandidat opera på Göteborgs musikhögskola: i år tog de in åtta studenter så jag jätteglad.

Är det inte nervöst att göra antagningsprov och sjunga upp till en utbildning man verkligen längtar till, vad ska man tänka på?

– Det gäller att vara väl förberedd, att ha disciplin och lägga upp arbetet på ett bra sätt inför sökningen. Men jag har fått bra uppbackning av skolan; jag tror också att det är bra att vänta lite och inte söka till högskola för tidigt, menar Jenny Viklund.

Hur skulle ditt drömscenario se ut om du ser dig själv om tio år?

– Haha, ja, vad skulle det vara? Då skulle jag nog vilja ha en huvudroll på en stor teater, gärna Operan i Stockholm, det är en barndomsdröm. Att kunna göra bara det och inte behöva oroa mig över att få livet att gå ihop, säger Jenny Viklund som snart alltså tar ännu ett trappsteg mot den där drömmen.