Ostlänken är en skandal och ett galet projekt

Det är en skandal att ett projekt som beskrivits som den sämsta investeringen i svensk historia inte hamnat där det hör hemma för länge sedan, nämligen i papperskorgen.

Åke Karlsson - med keps i förgrunden - hoppas på ett stopp för Ostlänken.

Åke Karlsson - med keps i förgrunden - hoppas på ett stopp för Ostlänken.

Foto: Katrin Schiffer

Debatt2022-03-02 09:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drömmen om Ostlänken lever vidare hos samtliga partier i Norrköpings kommun! På nationell nivå råder dock dessbättre inte samma konsensus i frågan. Vilket väcker hopp om att Höghastighetsbanan kan bli en fråga som blir belyst och grundligt diskuterad i den kommande valrörelsen.

Vem eller vilka är den verkligen efterfrågar den planerade höghastighetsbanan Stockholm-Göteborg-Malmö där Ostlänken på sträckan Järna-Linköping utgör 160 kilometer av den tänkta nya järnvägen? Förutom de lokala politikerna och tillika en lokal tillsatt lobbygrupp. 

Inget önskemål finns om höghastighetsbana från Svenskt Näringsliv, de har lyssnat på forskarna och instämmer i att en sådan satsning blir mycket kostsam och därmed och därför tränger undan nödvändigare investeringar.

Tankesmedjan Timbro har kommit fram till uppfattningen att: "Höghastighetstågen är den sämsta investeringen i svensk historia”. Företrädare för Stockholms handelskammare instämmer: ”Det är en helt ohållbar situation”.

Om de miljövinster som byggandet av höghastighetsbanan påstås leda till säger en av Sveriges främsta experter på transporter och miljö, professor Per Kågesson att”hela miljökalkylen är en gigantisk bluff”.

Riksrevisionens kritik vad gäller byggandet av höghastighetsbanan har genom åren varit massiv. De har vid flera tillfällen totalsågat planerna på höghastighetståg med olika motiveringar, bland annat bristfälliga utredningar, Trafikverkets drömkalkyler nämns också. Dock avvisar regeringen med infrastrukturminister Tomas Eneroth i spetsen Riksrevisionens kritik. Det är allvarligt att regeringen nonchalerar kritiken, deras uppgift är ju att kontrollera så att skattepengarna används på ansvarsfullt sätt.

Som framgår av ovanstående är Ostlänken ett galet projekt ur både ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. De 90 miljarder som Ostlänken beräknas kosta kan bli det dubbla. En studie som gjorts av Statens väg och transportforskningsinstitut visar att projektkostnaderna kraftigt underskattas. I sex stora infrastrukturprojekt som sammantaget kostnadsberäknades till 30 miljarder, blev slutnotan 80 miljarder, en genomsnittlig kostnadsökning för de sex projekten på 124 procent. 

Nu lägger Norrköpings kommun ytterligare miljoner på att planera för ett nytt resecenter, här handlar det om en investering på flera miljarder som till dels skall finansieras av kommunen.

Detta i en kommun där det under den senaste mandatperioden skett stora nedskärningar inom omsorgsverksamheterna, exempelvis 100 personer inom demensvården. Inom skola och socialtjänst saknas stora resurser för stöd till ungdomar och elever med svårigheter av olika slag. 

Byggandet av Ostlänken som inkluderar ett 8 km långt tunnelbygge mellan Björnsnäs och Böksjötorp kräver stora ytor för mellanlagring. Cirka 40 hektar med 10 meter höga sprängmassor vid den norra öppningen av tunneln, som senare ska krossas och fraktas bort. Detta kommer att pågå i 10 tals år. Politikernas dröm blir en mardröm för de boende i området, och som lök på laxen har de Tekniska Verkens planer att uppföra en vindkraftsindustri i samma område. 

Det är en skandal att ett projekt som beskrivits som den sämsta investeringen i svensk historia inte hamnat där det hör hemma för länge sedan, nämligen i papperskorgen.