150 000 personer vÀntar pÄ operation, regionerna Àr nu i behov av ett tillskott pÄ 24 miljarder för att sÀkra sin verksamhet pÄ nuvarande nivÄ.
420 000 personer hade vid senaste Ärsskiftet 119 miljarder i skuld hos kronofogden, detta Àr en ökning med 17 procent det senaste Äret. MÄnga har inte klarat av de ökande kostnaderna för el, rÀntor och mat. Antalet vrÀkningar ökar, nu Àr det inte bara missbrukare och arbetslösa som drabbas enligt stadsmissionens nya rapport, utan Àven de som har arbete vrÀks pÄ grund av att pengarna inte rÀcker till.
Intaget av antidepressiva mediciner Àr skrÀmmande stort. Knarket flödar in i vÄrt land som aldrig förr. Spelmissbruket ökar Àven bland unga med följder som riskerar ödelÀgga deras liv. Ungdomar som hamnat i missbruk och utanförskap blir lÀtta offer för de kriminella gÀngen.
Polisen Àr i behov av kraftigt ökade resurser för att stoppa de kriminella gÀngen. En utredning som gjorts visar att antalet fÀngelseplatser mÄste tredubblas till 2030. Kostnaderna för att nÄ det mÄlet blir enorma.
Ăven mĂ„nga av Sveriges smĂ„företag stĂ„r inför svĂ„righeter, i vĂ€rsta fall konkurs. 23 000 företag som av staten fick stöd av olika slag under coronakrisen Ă€r nu sammantaget Ă„lagda ett Ă„terbetalningskrav pĂ„ 45 miljarder. Konkurserna ökar och dĂ€rmed arbetslösheten. Byggbranschen har nĂ€st intill havererat, bedömare befarar att det kan dröja till i början nĂ€sta decennium innan branschen Ă„terhĂ€mtat sig fullt ut. Dessutom, pĂ„ grund av de förĂ€ndringar som skett i vĂ„r omvĂ€rld krĂ€vs nu stora ekonomiska resurser för att rusta upp totalförsvaret.
PÄ jÀrnvÀgar och vÀgar Àr underhÄllet eftersatt sedan decennier tillbaka, hÀr krÀvs stora ekonomiska resurser för att fÄ en fungerande infrastruktur i hela landet. SamhÀllsnyttan mÄste beaktas i varje investeringsbeslut, det finns inget utrymme för att investera 100 miljarder i prestigeprojekt som OstlÀnken. Tidigare stora projekt som kostnadsberÀknats av Trafikverket har blivit mer Àn det dubbla i slutkostnad. Trafikverket har under mer Àn tvÄ decennier planerat och projekterat för OstlÀnken och kostnaderna har ökat i okontrollerad takt. Till detta kommer att OstlÀnken bara Àr tÀnkt för tÄgpendlare och inte för det ökande behovet av godstransporter.
En upprustning av befintliga spÄr, Södra stambanan och Nyköpingsbanan Àr bÀttre och billigare lösning.
Trots att riksrevisionen har framfört stark kritik mot OstlÀnkenprojektet, bland annat för bristfÀlliga utredningar och drömkalkyler, sÄ hörsammar inte politikerna riksrevisionens yttrande.