DÀrför ska prestigeprojektet OstlÀnken inte byggas

Åke Karlsson i KolmĂ„rden argumengterar för att skattepengar för anvĂ€ndas till annat Ă€n "prestigeprojektet" OstlĂ€nken.

Åke Karlsson i KolmĂ„rden argumengterar för att skattepengar för anvĂ€ndas till annat Ă€n "prestigeprojektet" OstlĂ€nken.

Foto: Christer Andersson

Debatt2024-03-15 09:52
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

150 000  personer vĂ€ntar pĂ„ operation, regionerna Ă€r nu i behov av ett tillskott pĂ„ 24 miljarder för att sĂ€kra sin verksamhet pĂ„ nuvarande nivĂ„.

420 000 personer hade vid senaste Ă„rsskiftet 119 miljarder i skuld hos kronofogden, detta Ă€r en ökning med 17 procent det senaste Ă„ret. MĂ„nga har inte klarat av de ökande kostnaderna för el, rĂ€ntor och mat. Antalet vrĂ€kningar ökar, nu Ă€r det inte bara missbrukare och arbetslösa som drabbas enligt stadsmissionens nya rapport, utan Ă€ven de som har arbete vrĂ€ks pĂ„ grund av att pengarna inte rĂ€cker till.

Intaget av antidepressiva mediciner Àr skrÀmmande stort. Knarket flödar in i vÄrt land som aldrig förr. Spelmissbruket ökar Àven bland unga med följder som riskerar ödelÀgga deras liv. Ungdomar som hamnat i missbruk och utanförskap blir lÀtta offer för de kriminella gÀngen.

Polisen Ă€r i behov av kraftigt ökade resurser för att stoppa de kriminella gĂ€ngen. En utredning som gjorts visar att antalet fĂ€ngelseplatser mĂ„ste tredubblas till 2030. Kostnaderna för att nĂ„ det mĂ„let blir enorma. 

Även mĂ„nga av Sveriges smĂ„företag stĂ„r inför svĂ„righeter, i vĂ€rsta fall konkurs. 23 000 företag som av staten fick stöd av olika slag under coronakrisen Ă€r nu sammantaget Ă„lagda ett Ă„terbetalningskrav pĂ„ 45 miljarder. Konkurserna ökar och dĂ€rmed arbetslösheten. Byggbranschen har nĂ€st intill havererat, bedömare befarar att det kan dröja till i början nĂ€sta decennium innan branschen Ă„terhĂ€mtat sig fullt ut. Dessutom, pĂ„ grund av de förĂ€ndringar som skett i vĂ„r omvĂ€rld krĂ€vs nu stora ekonomiska resurser för att rusta upp totalförsvaret.

PÄ jÀrnvÀgar och vÀgar Àr underhÄllet eftersatt sedan decennier tillbaka, hÀr krÀvs stora ekonomiska resurser för att fÄ en fungerande infrastruktur i hela landet. SamhÀllsnyttan mÄste beaktas i varje investeringsbeslut, det finns inget utrymme för att investera 100 miljarder i prestigeprojekt som OstlÀnken. Tidigare stora projekt som kostnadsberÀknats av Trafikverket har blivit mer Àn det dubbla i slutkostnad. Trafikverket har under mer Àn tvÄ decennier planerat och projekterat för OstlÀnken och kostnaderna har ökat i okontrollerad takt. Till detta kommer att OstlÀnken bara Àr tÀnkt för tÄgpendlare och inte för det ökande behovet av godstransporter.

En upprustning av befintliga spÄr, Södra stambanan och Nyköpingsbanan Àr bÀttre och billigare lösning.

Trots att riksrevisionen har framfört stark kritik mot OstlÀnkenprojektet, bland annat för bristfÀlliga utredningar och drömkalkyler, sÄ hörsammar inte politikerna riksrevisionens yttrande.